Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
השימוש בויטמינים ובתוספי תזונה הולך ונעשה רווח עם השנים ואנשים רבים צורכים ביום יום תוספי תזונה למטרות שונות. התוספים האמורים מגיעים כטבליות, קפסולות או כסוכריות מציצה וסירופים. אומנם לא מדובר באוכל של ממש, אך בסופו של דבר התוספים ניטלים דרך הפה, האם יש צורך לוודא את כשרותם?
מהו תוסף תזונה?
תוסף תזונה הוא מוצר המכיל ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, חומצות שומן, רכיבים צמחיים ומרכיבים תזונתיים נוספים שנועדו לספק למשתמש חומרים חיוניים שאינם מתקבלים דרך הדיאטה הרגילה אותה הוא רגיל לצרוך.
על אף שישנם תוספים רבים הידועים ביעילותם ובהשפעתן המיטבית בין אם במחקר או המלצות של משתמשים, ככלל תוספי תזונה אינם מוכחים כמרפאים או מונעים מחלות. בנוסף, לא עבור כל תוסף הנמכר בשווקים נעשה מחקר מבוסס דיו על ההשפעות הבריאותיות החיוביות שלו. הפיקוח על הקורלציה בין הרשום בתווית לרכיבים בתוסף עצמו גם הוא עדיין לוקה בחסר במקרים רבים והיו מקרים בהם נמכרו תוספי תזונה שהכילו חומרים מסכני חיים.
לאור האמור, לא ניתן להגדיר בהגדרה כוללנית תוסף תזונה כתרופה ממש.
תרופה אינה צריכה הכשר למהדרין! במקום בו יש פיקוח נפש, בהינתן שאין מוצר אחר כשר, מותר לאכול דבר לא כשר על מנת להתרפא. ועל כן אם מדובר בתרופה שמוכח מדעית שתסייע למצבו, מותר לו ליטול אותה גם אם יש בה מרכיבים לא כשרים ורצוי שיטול שלא כדרך הנאתה אלא על ידי בליעה.
דבר שאיננו ראוי למאכל אדם
חז"ל (תלמוד בבלי, עבודה זרה דף סז עמוד ב) דורשים מהפסוק "לא תאכל כל נבלה לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה" כי מאכל הראוי לאכילה על ידי גוי קרוי נבלה, אך אם איננו ראוי למאכל אדם אין בו איסור כלל.
נוסף על כך איסור אכילה קיים רק כאשר מדובר במאכל שאוכלים אותו כדרך אכילה, היינו שתהיה הנאת החיך. כאשר מדובר בגלולה או כמוסה אין בכך איסור אכילה לדעת רבים מן הפוסקים.
לפיכך בבואנו לשאול על הצורך בכשרות לתוסף תזונה עלינו לשאול האם הוא ראוי למאכל או שמא התהליכים הכימיים שעבר הוציאו אותו מגדר ראוי למאכל ובנוסף האם הוא ניטל בדרך אכילה. יש פוסקים שנקטו כי כל תוסף מזון שהוא, כיוון שאיננו תרופה, נדרש עבורו הכשר. כלומר, דווקא במצב בו יש חולי, גם כאשר אין בחולי סכנה, ניתן לסמוך ולהקל בבליעה תוסף שידוע שמועיל.